Search This Blog

Wednesday, July 1, 2009

Filmer

Jeg har brukt denne uka til å se noen nye filmer. Mye bra og mye dårlig/kjedelig.

De battre mon coeur s'est arrêté/The Beat That My Heart Skipped (fransk)

Ganske bra film. Blir litt satt ut i starten da hovedrollens skuespiller minner meg om en blanding av en kompis av meg og Smith fra Matrix. karakter: 8/10.

Izgnanie/The Banishment (russisk)
Høye forventninger pga regissørens tidligere film Tilbake/The Return som jeg likte veldig godt. Denne startet lovende, med nydelige bilder og herlig kameraføring. Dessverre ble det for kjedelig. Ingen ting skjer i denne 2 1/2 timers lange filmen. Maria Bonnevie er jo dritfin, men det hjelper ikke. Stoppet å se etter en halvtime.

Little Children (2006)
Denne ga jeg opp etter snaut 13 minutter. Den fanget rett og slett ingen av min interesse. Det jeg fikk med meg var at den handlet om småbarnsfamilier; en dame med en liten datter og en fyr med en liten sønn. De snakker med hverandre for første gang etter 12 minutter av filmen. Jeg vet jo at de kommer til å bli sammen på slutten av filmen etter en rekke krangler og konflikter. Det er fortellerstemme med i filmen, og den er tørr og kjedelig – som jeg gjetter hele filmen også er.

Asterix and the Vikings (2006)

Fin animasjonsfilm dette her! Måtte dessverre dele den opp i to omganger, da den treige, udugelige pcen min begynte å streike. Det hender av og til, og da stopper filmen, hakker og det er umulig å se. Karakter: 7/10.

Look Both Ways (2005)
Ga opp etter akkurat 11 min. Filmen startet rett på uten noe spesiell intro, intromusikk eller noe som skulle tilsi at "yes! det her er en knall film!". Filminga så kjip ut, bortsett fra småsnutt av animasjon her og der, som var ganske stilig. Ellers var det litt dårlig bildekvalitet på den filen jeg hadde. Australsk film dette her, og det jeg fikk med meg av den var en dame som så for seg ulykker hele tiden (i form av artige animasjonssnutter) og en fyr som hadde kreft og skulle dø. Jepp, en skikkelig solskinnshistorie. Nå er det ikke sånn at jeg absolutt går etter feel-good-filmer (det kan jo attpåtil hende at dette er en), men jeg forventer noe filmmusikk, og et litt annet materiale enn det her.


Laitakaupungin Valot/The Light in the Dusk
(2006) (finsk)

Denne filmen likte jeg. Utrolig kul stil, litt som i Jim Jarmush sine filmer. Alt er kaldt; byen og menneskene. Alt går til helvete for hovedkarakteren og det er litt synd synes jeg. Han får aldri den hevnen jeg venter på - som den hevnen i Taken, men det gjør kanskje filmen mer troverdig. Musikken i filmen kommer naturlig fram, enten fra radio eller fra en konsert de går på. Musikken fra konserten er skikkelig tøff. Karakter: 9/10.

Gone Baby Gone (2007)

Jeg var ganske så skeptisk til denne filmen, særlig i løpet av den første halvtimen, men den viste seg altså å være ganske så bra faktisk. Utspekulert, spennende triller med godt skuespill. En film jeg ikke kommer til å se mange ganger, siden alt blir liksom røpet på slutten. Karakter: 7+/10.

Interview (2007)

Vel, ingen typisk film jeg digget fra start til slutt akkurat. Steve Buscemi er jo litt kul, men i denne syntes jeg han var nokså tørr. Kunne egentlig ikke fordra slutten. Det er kanskje litt for mye frem og tilbake i denne "hvem-lurer-hvem-filmen". Karakter: 6/10.

Control

En svært god film synes jeg. Svart/hvitt gjør det spennende. Joy Division var jo et ganske så tøft band. Karakter: 8/10.

No comments: